Birštono TAU rudeninė kelionė

Kelionės. Nuostabus būdas sužinoti, puikiai praleisti laiką ir geriau pažinti savo bendrakeleivius, kurti gražią bendrystę su jais. Ne veltui Birštono TAU kasmet pasirenka dar neištyrinėtą maršrutą ir džiugiai leidžiasi ieškoti naujų nuotykių.
Šį rudenį, spalio 21 d., didžiulė TAU studentų komanda aplankė Šilutę, Rusnę ir Šušvę. Daug sužinojome apie Šilutės kilmę, apie žmones, kurie ten gyveno vos įkūrus miestelį, apie Mažąją Lietuvą. Šilutės miestas įkurtas buvusios skalvių genties teritorijoje. Kryžiuočių ordino laikais per šias žemes ėjo kelias iš Tilžės į Klaipėdą. 1511 m. čia įkurta smuklė, apie kurią susidarė Šilokarčiamos gyvenvietė. Iš šio pavadinimo ir kilo Šilutės pavadinimas. Nuo XVI amžiaus čia vykdavo turgus, į kurį suvažiuodavo žvejai, žemdirbiai ir amatininkai ne tik iš gretimų apylinkių, bet ir iš Kuršių Nerijos, Rusnės, Žemaitijos. Gidė mums pasakojo, kad šiuose kraštuose buvo griežtai baudžiami tie gyventojai, kurių namuose aptikdavo netvarką, todėl miestiečiai buvo itin tvarkingi. Labai didžiulę įtaką miestui turėjo Hugo Šojus, kuris laikomas Šilutės miesto mecenatu, Mažosios Lietuvos lietuvių tautosakos rinkėju, leidėju, muziejaus Klaipėdos krašte įkūrėju. H. Šojus rūpinosi siauruko geležinkelio tiesimu, kad būtų patogesnis susisiekimas su Šilute. Apsilankėme šio nuostabaus žmogaus dvare, sužinojome daug apie jo gyvenimą, bendravome su šaunia rūmų dama, kuri mums išdavė vėduoklių kalbos paslaptis, mokė vyrus užsirišti kaklaskares, vaišino kafija ir pyragu. Paskui vaikščiojome po Šilutę, žavėjomės liuteronų bažnyčia, buvusia dvaro, turgaus teritorija, ieškojome miesto „sekretų“, tam tikrų istorinių užuominų apie buvusius objektus, jų svarbą.
Pietavome Rusnėje restorane „Prie Peterso tilto“, kuris įrengtas prie istorinio tilto buvimo vietos. Sužinojome, kad jau 1892 m. buvo pradėtas svarstyti Peterso tilto tiesimo per Atmatą klausimas, tačiau statybos prasidėjo tik 1912 m. Tilto statybų dėka, buvo pastatyta elektrinė ir į Rusnės miestelį, įvesta elektra. 1914 m. spalio 10 d. tilto statyba buvo baigta. Prie tilto statybos prisidėjo daug žmonių, tačiau labiausiai juo rūpinosi Ernst‘as Ancker‘is ir dr. Paters‘as. Aišku, dr. Paters‘o, kaip valdžios atstovo, pastangos buvo daug sėkmingesnės ir vaisingesnės. Todėl tiltas buvo pavadintas Peterio vardu – Peters Brucke. 1944 m. spalio mėn., jau baigiantis Antrajam pasauliniam karui, dalį tilto atsitraukiantys vokiečiai susprogdino. Po karo ne tik susprogdintą tilto dalį, bet ir visas metalines dalis naujieji tarybiniai šeimininkai atidavė į laužą.
Gidė įdomiai pasakojo apie Rusnės atsiradimą. Sužinojome, kad Rusnė – miestas, minimas nuo XIV a., įsikūręs 8 km į pietvakarius nuo Šilutės, Nemuno deltoje, prie Rusnės upės išsišakojimo į Atmatą ir Skirvytę.
Išgirdome, kad daug Napoleono karių belaisvių karo su Prancūzija metu tapo naujaisiais Rusnės gyventojais ir sunkiai dirbo, kad išgyventų šioje daug problemų keliančioje vietovėje, kuri nemažai laiko būna užlieta vandens. Labai įdomi detalė, kad Rusnės saloje buvo atidengta Mahatma Gandžio – Indijos išsivadavimo lyderio ir vieno didžiausių XX a. politikų bei žydų architekto Hermano Kalenbacho, daug laiko praleidusio Rusnėje, atminimo skulptūra. Architektas iš Lietuvos padarė didelę įtaką M. Gandžio polinkiui pirmenybę teikti dvasiniams, o ne materialiems dalykams, finansavo draugo politinių idėjų įgyvendinimą.
Grįždami apsilankėme Švėkšnoje, pasivaikščiojome dvaro teritorijoje, apžiūrėjome dvylikos Zodiako ženklų saulės laikrodį.
Daug įdomių dalykų kelionės metu mums papasakojo ne tik gidė, bet ir Antanas Kisielius, Birštono TAU studentas, direktorės Nijolės Jakimonienės padėjėjas organizuojant mūsų ekskursijas. Šis žmogus pats mėgsta keliauti, domisi Lietuvos vietovėmis, jų istorija, todėl visada įdomu jo pasiklausyti.
Baigiantis kelionei Antanas jau organizavo naują išvyką į Kauno valstybinį muzikinį teatrą, o mes džiaugėmės linksma ir draugiška kompanija, puikia nuotaika. Dėkojame direktorei Nijolei Jakimonienei ir Antanui Kisieliui už šį šaunų rudens nuotykį.
Asta Ferevičienė
Birštono TAU dekanė

Rubrikoje „Birštono versmės“. Bookmark the permalink.