Po sostinę – literatūriniais ir istoriniais takais…

Pozityvūs

Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos (LASS) Prienų filialo nariai jungiasi prie renginių mūsų kraštiečio rašytojo V. Mykolaičio-Putino 130 – osioms gimimo metinėms paminėti. Rugpjūčio 9 dieną apsilankėme rašytojo memorialiniame bute – muziejuje Vilniuje, aplankėme žymias sostinės vietas.

V. Mykolaičio-Putino memorialiniame muziejuje.

Muziejus įkurtas XX a. ketvirto dešimtmečio name, Tauro gatvėje. Šiame name 1940-1944 m. gyveno su universiteto veikla susiję žmonės: Mykolas Biržiška, Konstantinas Jablonskis, Vincas Krėvė, Vytautas Landsbergis-Žemkalnis, Vincas Maciūnas, Georges Matoré, Balys Sruoga ir kt. 1944 m. rudenį buvusiame V. Krėvės bute pirmajame aukšte apsigyveno V. Mykolaitis-Putinas.
Name dar gyveno: literatūrologas K. Korsakas, chemikas K. Daukšas, filosofas Eugenijus Meškauskas, teisininkas Juozas Bulavas, operos režisierius Antanas Zauka. Balio Sruogos bute kurį laiką gyveno rašytojas Kazys Boruta su muzike Jadvyga Čiurlionyte, psichologas A. Gučas. Pirmojo aukšto bute iš kiemo pusės yra gyvenusi muzikologė Ona Narbutienė su mama ir senele, 1947 m. jos buvo išvežtos į Sibiro tremtį. Tame pačiame bute 1974 m. buvo apsistojusi rusų disidentė, poeto Osipo Mandelštamo našlė Nadežda Mandelštam, o 1975 m. – žymus kovotojas už žmogaus teises Andrejus Sacharovas, atvykęs į disidento Sergejaus Kovaliovo teismą.

LASS Prienų filialo nariai Vilniuje.

Į antrojo aukšto 3 butą V. Mykolaitis-Putinas persikėlė po B. Sruogos mirties ir praleido jame dvidešimt gyvenimo metų, visą savo vėlyvosios kūrybos laikotarpį. Jame atkaklių kultūrinės visuomenės pastangų dėka, įveikiant rašytojo asmenybei reiškiamą nepalankumą, 1981 m. įkurtas, o 1986 m. pradėjo veikti rašytojo atminimui skirtas muziejus.
Muziejuje sukaupta apie 5000 eksponatų. Rinkinį sudaro autentiški rašytojo V. Mykolaičio-Putino baldai, asmeniniai daiktai, knygos, paveikslai, taip pat įvairi medžiaga, susijusi su rašytojo kūryba, gyvenimu ir asmenybe. Čia saugoma didžioji rašytojo bibliotekos dalis – 2877 vienetai. Tai paties V. Mykolaičio-Putino knygos, jų vertimai į kitas kalbas, įvairūs lietuvių ir užsienio rašytojų kūriniai, periodikos leidiniai, žodynai, įvairaus profilio meno bei filosofijos, estetikos studijos, antologijos, albumai ir kt. Yra knygų su V. Mykolaičio-Putino pastabomis, pabraukymais, su jam dovanotų knygų autorių įrašais. Muziejuje yra 184 dailės kūriniai. Tai rašytojo turėti bei muziejaus sukaupti darbai (skulptūra, tapyba, grafika, knygų iliustracijos). Trijuose memorialiniuose kambariuose (kabinete, svetainėje ir miegamajame) atkurta autentiška aplinka. Baldai, knygos, paveikslai rodo intelektualiai turtingą rašytojo namų atmosferą.
Muziejaus darbuotoja papasakojo apie čia vykdomą veiklą, pakvietė mus dalyvauti edukacijoje: perskaitę 24 rašytojo eilėraščius, turėjome išskirstyti juos pagal mėnesius.
Muziejuje sulaukėme LASS darbuotojo Juozo Daunoravičiaus, kuris pakvietė mus pasivaikščioti po Vilnių. Apsilankėme Lukiškių aikštėje. Juozas vaizdžiai ir kūrybingai pasakojo apie šioje sostinės dalyje esančius žymius objektus, supažindino su neregiams skirtais ženklais šaligatviuose ir pereinat gatvę, mokė saugiai, savarankiškai vaikščioti. Eidami Gedimino prospektu, aplankėme rašytojai Žemaitei skirtą paminklą, gėrėjomės Vinco Kudirkos aikštės erdvėmis, pasivaikščiojome Vilniaus gatve, pasiekėme Vilniaus Katedrą. Atsikvėpę Bernardinų sode, kilome į viršų, prie Trijų Kryžių paminklo, kuris pastatytas ant Plikojo kalno, grožėjomės nuostabiais Vilniaus vaizdais, pamatėme Gedimino Kapo kalną, dar užkilome į priešais esantį Stalo kalną, kuris pavadinimą gavo dėl savo formos – viršūnėje jis lygus kaip stalas, jo aukštis – 164,4 m, plotas – 1,4 ha. Kelionę baigėme leisdamiesi žemyn pro Kalnų parką, kuriame vasarą vyksta įvairūs koncertai, šventės.
Tariame ačiū Prienų rajono savivaldybei, kuri parėmė mūsų kelionę projektinei veiklai skirtomis lėšomis. Nuoširdžiai dėkojame Juozui Daunaravičiui už palydėjimą ir vaizdžius pasakojimus, muziejaus darbuotojai – už šiltą priėmimą. Ačiū vairuotojui Algiui ir visiems, keliavusiems kartu.
Irena Karsokaitė
LASS Prienų filialo pirmininkė

Rubrikoje Tai, kas išaugina.... Bookmark the permalink.